در بلاگ های پیشین در رابطه بااهمیت تحقیقات بازاردر موفقیت کسب و کار سخن گفتیم.شناخت پرسونای مخاطبو جامعه هدف از اولین گام های طراحیکمپین های تبلیغاتی، معرفی محصول جدید و پروژه های آگاهی از برند است. در این بلاگ قصد داریم ضمن معرفی انواع تحقیقات بازار، به فاکتورهایی که از طریق تحقیقات بازار می توانند مورد بررسی قرار بگیرند، بپردازیم.

فاکتورهای قابل بررسی از طریق تحقیقات بازار

فرایندی که از طریق آن اطلاعات مشتریان بالقوه و جامعه هدف برای کشف نیازها و خواسته های آن ها گردآوری می شود را تحقیقات بازار می نامیم. تحقیقات بازار یکی از اقدامات ضروری کسب و کارها پیش از آغاز پروژه هایبازاریابیو ورود به بازارهای جدید است. فاکتورهایی که با انجام تحقیقات بازار قادر به بررسی آن ها هستیم عبارتند از:

روندهای موجود در بازار

در بحث پیرامونچرخه عمر محصولوماتریس رشد - سهمبازار اشاره کردیم که با پیشرفت سریع تکنولوژی و تغییرات محیط کسب و کار، الگوهای موجود به سرعت در حال تغییر هستند. تحقیقات بازار با شناسایی روندهای موجود در بازار، رهبران کسب و کار را در اتخاذ تصمیمات استراتژیک در مراحل مختلف چرخه عمر محصول یاری می کند.

بخش بندی بازار

تقسیم بازار براساس موقعیت جغرافیایی، خصوصیات جمعیت شناختی و . از اولین گام های طراحی استراتژی رقابتی است. تحلیل داده هایی که تحقیقات بازار در اختیار بنگاه ها قرار می دهد، کسبمزیت رقابتیرا برای شرکت آسان تر می کند.

تحلیل رقبا

در فضای پیچیده رقابتی کنونی، اطلاعات، قدرت است. هرچه داده ها و اطلاعات بیشتری ازنحوه رقابتو میزان قدرت رقبای خود داشته باشید، شانس بیشتری برای پیشی گرفتن از آن ها خواهید داشت. بسیاری از استراتژی های رقابتی با توجه به نقشه و حرکات رقیب تجاری، تغییر می کنند. شرایط محیط رقابتی،استراتژی های قیمت گذاری، نیازها و خواسته های مصرف کنندگان از طریق تحقیقات بازار، قابل دستیابی هستند.

تحلیل SWOT

یکی از ابزارهای استراتژیک برای طراحی استراتژی رقابتی، تحلیل SWOT است که با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف شرکت، فرصت ها و تهدیدهای محیط خارجی، موقعیت شرکت را در دنیای کسب و کار مشخص می نماید و به رهبران اجازه می دهد با توجه به موقعیت، برنامه رقابتی خود را طراحی کنند. با استفاده از نتایج تحقیقات بازار، شرکت از فرصت ها و تهدیدهای محیط بیرونی آگاه می شود. برای مثال تغییر سلیقه مشتریان، کاهش تقاضای محصولات، افزایش بودجه تبلیغات شرکت های رقیب نوعی تهدید برای کسب و کار هستند. تحقیقات بازار کارامد، نقطه قوتی است که هر سازمان از طریق آن می تواند از فرصت های بیرونی حداکثر استفاده را نماید.

انواع تحقیقات بازار

در ادامه به معرفی انواع تحقیقات بازار که توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد، می پردازیم.

تحقیقات بازار اولیه

منظور از تحقیقات بازار اولیه، جمع آوری اطلاعات توسط بنگاه یا کسب وکار برای بهبود در سطح عملکرد، خدمات یا فعالیت ها است. در تحقیقات بازار اولیه که با عنوان تحقیقات میدانی نیز شناخته می شود، با مجموعه مشخص و مرتبطی از داده ها روبه رو هستیم که از طریق سوالات مشخص حاصل می شوند. این شیوه، یکی از متداول ترین و در عین حال موثرترین شیوه های تحقیقات بازار است که اطلاعات کمی و کیفی را در اختیار تصمیم گیران قرار می دهد.

تحقیقات بازار ثانویه

برخلاف تحقیقات بازار اولیه که بر گردآوری اطلاعات مشخص پیرامون یک موضوع تاکید دارد، این تکنیک حوزه تمرکز وسیع تری داشته و به اطلاعات به دست آمده از چندین منبع تکیه می کند. منابع مختلفی مانند داده ها و گزارشات دولتی، رومه ها، مجلات، اینترنت و . در این این شیوه مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مزایای انجام تحقیقات بازار ثانویه، این است که در مدت زمان کوتاه و اغلب به صورت رایگان قابل انجام است.

تحقیقات بازار کیفی

این نوع از تحقیقات بازار عمدتا با شاخصه های کیفی مانند احساسات و یا دیگاه مشتری پیرامون یک محصول یا خدمت سر و کار دارد. تحقیقات بازار کیفی بر آنچه که در ذهن مشتری می گذرد، تمرکز می کند. مصاحبه های حضوری و یاگروه های تمرکزنمونه های رایجی از تحقیقات بازار کیفی هستند.

تحقیقات بازار کمی

داده های کمی، آمار و ارقام و گزارشات عددی پیرامون موضوعات مختلف، از طریق تحقیقات بازار کمی حاصل می شوند. این اطلاعات در هر دو گروه تحقیقات بازار اولیه و ثانویه وجود دارند. پرسش نامه ها، داده های سبد خرید مشتریان و گزارشات مالی نمونه این تحقیقات هستند. داده های کمی، نقش قابل ملاحظه ای در تعیین سهم بازار بنگاه ایفا می کنند.

نکته قابل توجه در دسته بندی انواع تحقیقات بازار آن است که داده های کمی و کیفی در هر دو نوع تحقیقات بازار اولیه و ثانویه وجود دارد، به عبارت دیگر، تحقیقات بازار کمی و کیفی، در هر دو دسته تحقیقات بازار اولیه و ثانویه مشاهده می شوند. تحقیقات بازار کافی و جامع، یکی از ابزارها و نقاط قوت کلیدی کسب و کارها برای باقی ماندن در محیط پیچیده رقابتی است. کوتاه شدن چرخه عمر محصولات، پیشرفت تکنولوژی و تغییر سریع در نیازها و خواسته های مشتریان، شناخت محیط و آگاهی مستمر از شرایط رقابتی را برای بنگاه ها ضروری کرده است.شرکت تبلیغاتی ماتبا ارائه طیف وسیعی ازخدماتتبلیغاتی و انجام پروژه های تحقیقات بازار، کسب و کار شما را در تدوین و اجرایاستراتژی های بازاریابیو کسب مزیت رقابتی یاری می کند.

منبع: شرکت تبلیغاتی مات

تکنیک‌های موثر تحقیقات بازار

انواع تحقیقات بازار و فاکتورهای قابل بررسی از طریق تحقیقات بازار

7 گام در خلق یک داستان برند موفق

تحقیقات ,بازار ,های ,کسب ,ها ,طریق ,تحقیقات بازار ,کسب و ,از طریق ,بازار اولیه ,و کار ,تحقیقات بازار اولیه ,طریق تحقیقات بازار ,انواع تحقیقات بازار ,هستند تحقیقات بازار

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ملکا دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. خلاصه کتاب نظریه های شخصیت شولتز dokhtarironii .mihanblog.com وبلاگ شخصي غلام رضا سفيدگر آلپرولازم نوآوری فروش فایل ارزان کتاب های دانشجویی یار بی همتا عکاسی سه بعدی وعنوانهای جدیدش درایران